De coachee vertelde over een situatie waar ze tegenaan liep en had het daarbij over het bewaken van grenzen en het verdedigen van haar tijd. Ik was benieuwd waarom ze woorden als ‘bewaken’ en ‘verdedigen’ gebruikte en wat dat haar kon leren over haar coachvraag. De brug die we tegenkwamen was een mooie plek om het ‘verdedigen’ visueel te maken.
“Hoe zou het voelen als jij aan de ene kant van de brug staat en je agenda verdedigt en vanaf de andere kant van de brug loopt een collega naar je toe met een vraag?”. Ze merkte dat haar lichaam direct reageerde en voelde spanning. Vervolgens hebben we onderzocht hoe ze meestal reageert op de vraag van een collega op momenten dat ze het druk heeft. Ze was even stil. Ze ontdekte dat dat afhankelijk is van hoeveel ze met een collega samenwerkt. Bij sommige collega’s schoot ze direct in de verdediging en gooide ze een figuurlijke muur op.
“Kan je ook op een andere manier je grens aangeven?” We oefenden met antwoorden die ze kon geven om haar grens aan te geven, waarbij ze meer in verbinding is met de ander. Daarbij vroeg ik haar ook om naar de andere kant van de brug te lopen en daar te ervaren hoe dat antwoord voor haar collega zou zijn.
We keken ook vanaf een heuvel naar de brug. Door van een afstand te kijken, letterlijk of figuurlijk, kan je andere opties zien en een andere keuze maken. Toen we weer beneden bij de brug waren, zei de coachee “de brug is van ons samen”. Er was ruimte ontstaan voor een nieuwe manier van reageren.
Hoe was het voor de coachee?
“Het was fijn om te oefenen met antwoorden die ik kan geven om mijn grens aan te geven. Toen ik realiseerde dat ik degene ben die zelf bewust kan kiezen om die collega wel of niet direct antwoord te geven, viel het kwartje. De stress ontstaat vooral in mezelf en niet of minder door degene ‘aan de andere kant van de brug’.
Door jouw vragen en de oefening lukte het om de stress te ontleden en te begrijpen hoe ik voor mezelf dagelijks voor stressvolle situaties zorg. Nu kan ik aan de slag met oefenen om dit patroon te doorbreken.”
Bij het wandelcoachen maak ik gebruik van de natuur en van dat wat we onderweg tegenkomen. Een voorbeeld van hoe een brug de coachee hielp om meer inzicht te krijgen in haar coachvraag.
Reactie plaatsen
Reacties